søndag den 20. maj 2018

Anmeldelse af Oprindelsen

Hvor kommer vi fra? Hvor er vi på vej hen?
Symbolforskeren Robert Langdon ankommer til det ultramoderne Guggenheim-museum i Bilbao for at overvære en banebrydende offentliggørelse. Aftenens vært er Edmond Kirsch, fremtidsforsker, computergeni, milliardær og en af Langdons tidligere studerende fra Harvard, og han har tænkt sig at afsløre ny viden som han mener vil svære svaret på nogle af menneskehedens største spørgsmål.

Men den store begivenhed afbrydes under voldsomme omstændigheder, og pludselig er alt kaos. Kirschs potentielt verdensomstyrtende afsløring er i fare, og Langdon tvinges på desperat flugt. Med sig har han Ambra Vidal, den begavede, smukke museumsdirektør. Sammen undslipper de til Barcelona på en farlig jagt efter en kode, der er nøglen til Kirschs hemmelighed.

I en labyrint af ældgamle hemmeligheder og religiøs ekstremisme må Robert Langdon og Ambra Vidal bekæmpe en fjende hvis alvidenhed synes at stamme fra selveste Spaniens kongepalads, og som ingen midler skyr i sin stræben efter at stoppe Edmond Kirsch. På vejen afdækker de en række spor, som fører dem tættere på målet og Kirschs chokerende opdagelser om den sandhed, der så længe har undsluppet os alle.

Jeg havde glædet mig til en ny Robert Langdon bog fuld af masser af symboler og hemmelige selskaber, men i stedet fik jeg en bog om kampen om hvor vi kommer fra og hvor vi skal hen. Det ældgamle spørgsmål som religion og videnskab har kæmpet om at få lov til at besvare.

På den ene side står kirken med deres påstand om at vi alle er skabt af gud og på den anden side står videnskaben som påstår vi er dannet af ursuppen og energi. Det er det spørgsmål som Dan Brown har taget under kærlig behandling i form af Edmond Kirsch der mener at have fundet svaret. Men inden han får formidlet det ud til resten af verden så myrdes han midt i sin tale på Guggenheim Museet i Bilbao i Spanien.

Selvfølgelig er Robert Langdon til stede og nu er det op til ham at få resten af budskabet frem til resten af verden. Med sig får han som altid en smuk intelligent kvinde Ambra Vidal (det kan han jo ikke undvære) som tilfældigvis også er museumsdirektør for Guggenheim museet i Bilbao hvor fremlæggelsen foregår.

Som om det ikke var nok så får de hjælp af en kunstig intelligens der hedder Winston og som taler med britisk accent. Som en af de eneste karakterer i bogen blev jeg helt vild med Winston og den måde han er bygget op på og deltager i bogen. Han er et fantastisk indspark i en bog som jeg desværre blev en kende skuffet over.

Der er stadig fart over feltet og Langdon og Ambra Vidal er konstant i fare for at blive enten anholdt eller skudt på af diverse agenturer og bad guys. Kongehuset i Spanien spiller også en forholdsvis stor rolle i historien og det gør bare at vores umage par ikke har det særligt nemt. De er nemlig rede til at gøre hvad som helst for at få fat i Ambra Vidal der tilfældigvis er forlovet med kronprinsen.

Plus der er en lejemorder på sporet af dem som bliver styret af en som bliver kaldt Regenten, ja nu tænker du aha det må så være det spanske kongehus der her er på spil, men nej det er en af de små overraskelser i bogen som gør den ikke mister alt for mange stjerner.

Det at de bevæger sig til Barcelona og render rundt i Gaudi's bygninger og leder efter ledetråde til den kode som de skal bruge til at genstarte Kirsch's fortælling er ren nostalgi når man selv har været der. Men alligevelle så mangler jeg et eller andet som gør at jeg kan sige den er fantastisk. For det er den altså ikke.

Måske har Dan Brown fat i noget med hvor vi kommer fra og hvordan vi vil udvikle os som art, men det vil altid være en diskussion som videnskaben og diverse religiøse skikkelser og religioner i verden aldrig vil blive enige om.

Hans skrivestil har ikke ændret sig siden den første bog og hans formular til at skrive en god historie har heller ikke ændret sig. Desværre.. På det grundlag får det bogen til at blive lidt kedelig på nogle tidspunkter og på andre så bliver man nødt til at læse videre for at få svar på en eller anden cliffhanger som man bliver præsenteret for til sidst i et kapitel.

Slutningen reddede nok hele bogen for mig. Den var suverænt det bedste ved hele historien. Der kom ting frem som i den grad overraskede mig og så var der andre ting som jeg havde gennemskuet og blev bekræftet i.

Det var lige et sted jeg måtte slå op for at se om det nu var et rigtigt sted. Jeg må sige at jeg blev meget overrasket over at De Faldnes Dal faktisk findes og at det er et monument som minder Spanien om deres dystre fortid med Franco som diktator. Den kadeau skal Dan Brown have, han er stadig god til at fortæller os om steder og kunstværker som man måske egentlig ikke rigtig har hørt om, men så googler man dem og vupti så findes de i virkeligheden.

Til sidst vil jeg lige dele et citat fra Edmond Kirsch's fremlæggelse. Det har på en måde fulgt med mig siden jeg lagde bogen fra mig:

"Jeg anråber jer om at sætte jeres lid til menneskets anlæg for kreativitet og kærlighed, for tilsammen har disse to kræfter magt til at oplyse et hvilket som helst mørke"

Bogen er som sagt skrevet af Dan Brown og er udgivet på Politikens Forlag/Hr. Ferdinand. Den kan købes hos landets boghandlere til 199,95 kr. 3/5 stjerner. Eget eksemplar fra bogvæggen.