torsdag den 9. februar 2017

Anmeldelse af Skammerens Datter

Bagsiden fortæller:
Sandheden er det skarpeste våben.

Forestil dig, at der findes mennesker, som blot ved at se dig i øjnene, kan afsløre alle dine løgne.
Det kan Skammeren...

Det er ikke med vilje, at Dina er havnet i Dunarks Dragegård. Hun har ikke spor lyst til at spille helt. Faktisk er det hendes højeste ønske at være en ganske almindelig pige. Men det går ikke, når man er Skammerens datter og har øjne, som ingen almindelige mennesker tør se ind i.

Den prisbelønnede fantasyserie om Skammerens datter er blevet en moderne klassiker. Bøgerne danner også baggrund for storslåede teaterforestillinger og spillefilmen Skammerens datter.








Anmeldelse:
Denne her bog har ligget på min bogvæg siden i sommers hvor jeg fik den til en billig penge hos en boghandler i Maribo. Jeg har længe været nysgerrig over hvad det var der fik så mange børn, unge og deres forældre til at købe den.

Nu er min nysgerrighed blevet stillet og det er faktisk en okaye god børnebog. Historien går stille og roligt fremad og den foregår i middelalderen uden noget teknik eller andet fremtidsmæssigt gejl. Vi har onde mennesker, drager, unge adelsmænd som ikke ejer dræbergenet når man står i en farlig situation og hjælpsomme mennesker som trodser de onde med fare for deres eget liv.

Det er vigtigt at huske at dette her er en børnebog så man ikke dømmer den alt for hårdt. Jeg har dog svært ved at forlige mig med at det skulle være en klassiker indenfor dansk børnelitteratur for det synes jeg den er for ligetil at være. Det er ikke en bog som slår mig omkuld.

Jeg har faktisk lidt ondt af Dina som er hovedpersonen i denne her bog. Det at man ikke kan se andre mennesker i øjnene uden at se hvad de indeholder af ondskab og skam det er ikke en sjov evne at have. Specielt ikke når man gerne vil være i stand til at leget med de andre børn i landsbyen eller bare hilse på de voksne.

Men hun er faktisk også en ret modig pige som sætter sig op i mod den mægtig adelsmand Drakan og hans mor som prøver at få den retmæssige arving til tronen Nico dømt for mord på fire mennesker i husholdningen. Plus hendes mor er blevet fængslet fordi hun ikke som Skammer kan se at Nico har gjort noget ulovligt, som at dræbe sin familie. Det er derfor Dina er blevet tilkaldt, for at rette op på sin mors fejl.

Dina får heldigvis en ven som hedder Rosa, hun har ikke noget at skjule og det bliver hendes held at have hende ved hånden når den store finale til sidst udspiller sig. Her er det virkelig brug for en veludtænkt redningsplan inden Dinas mor og Nico bliver henrettet.

Der er dog én ting som jeg er ganske utilfreds med og det er bogens filmcover. Nøj hvor er det ærgerligt at det er så misvisende. Jeg er ganske vild med pigeansigtet med de grønne øjne som skal forestille Dina, men at stille en hærføre og en hær lige neden under. Det er for langt ude når der ikke er et slag der udspiller sig. Det bliver lidt for klodset. Desværre.

Bogen er skrevet af Lene Kaaberbøl og udgivet på Forlaget Høst og Søn. Den kan købes hos landets boghandlere til 129,95 kr. 3/5 stjerner. Eget eksemplar fra bogvæggen.

Ingen kommentarer: