fredag den 4. november 2016

Mads chokoladebradepandekage


Søndag den 16. oktober havde Mads sat mig stævne i køkkenet for at bage en lækker chokoladekage fra hans bagebog "Børnenes chokoladekogebog". Det har længe været et ønske for ham at vi skulle bage netop denne her kage så han var glad da vi endelig kom i gang.

Jeg har aldrig rigtig prøvet at bage med hvid chokolade og derfor gik pynten lidt galt. I opskriften står der nemlig at man skal drysse de hvide og mørke chokolade toppins på den varme og kage og herefter bruge en ske til at lave cirkler når chokoladen er smeltet.

Fandt ud af at de der hvide chokolade knapper ikke duer til denne her kage. De nægtede simpelthen at smelte og det resulterede i at vi måtte lave en nødløsning som I ser her på billedet. Næste gang så køber jeg den chokolade som jeg plejer bare i hvid og prøver at putte den på i stedet. Øvelse gør vel mester.

Kan sige at kagen smager totalt godt og det ikke gjorde noget at den manglede den hvide chokolade. Vi serverede den som altid med vanilje is og begge dele lå rigtig godt i vores maver. Det er forøvrigt også første gang jeg prøver at bage med majsmel og jeg må sige at det var en positiv oplevelse.

Ingredienser (ca. 10-12 stykker kage)

225 g blødt smør el plantemagarine (her brugte jeg Thise usaltet smør)
225 g sukker
4 mellemstore æg
50 g kakao
2 tsk glutenfri bagepulver (her brugte jeg almindeligt bagepulver)
165 g fint majsmel (polentamel)
1 tsk vanilje-essens
1 spiseskefuld vand

Bageform 27 x 18 cm

Til pynt

100 g allergifri hvide chokoladechips (her brugte jeg Änglamark økologiske knapper, dårligt valg)
50 g allergifri mørke chokoladechips (her brugte jeg Änglamark økologiske knapper, 100 g)
Begge dele hakket i små stykker.

Fremgangsmåde:

Varm ovnen til 190 grader (ikke varmluft). Smør formen, og læg bagepapir i.

Kom smør eller plantemagarine og sukker i en stor skål, og pisk, til det er lyst og luftigt.

Slå æggene ud i en lille skål, og pisk dem sammen med en gaffel. Kom dem i smør-sukker-blandingen, lidt af gangen, og pisk godt efter hver gang.

Sigt kakao og bagepulver ned i skålen. Kom også majsmel, vanilje og 1 spiseskefuld vand i. Rør dejen godt sammen.

Kom dejen i formen. Skub den helt ud i hjørnerne med en ske (her plejer jeg at give den en lille rystetur så den bliver ensartet over det hele). Bag kagen i 25-30 minutter, til den er hævet og fast. Lad den køle af i formen i 5 minutter.

Læg en rist over kageformen og vend begge dele om. Ryst formen for at få kagen ud. Lav den tofarvede chokolade-topping og smør den på mens kagen stadig er varm.

Lad toppingen stivne, og flyt så kagen over på et skærebræt. Skær den i 10-12 firkantede stykker.

Tofarvet chokolade-topping:

Drys de hvide og de mørke chips på kagen, mens den stadig er varm. Lad dem smelte - det tager ca. 5 minutter.

Brug bagsiden af den ske og tegn cirkler i de smeltede chips, så der kommer et tofarvet mønster. Sæt kagen i køleskabet, indtil chokoladen er stivnet.




Enjoy :-)

Medic out.


Ingen kommentarer: