tirsdag den 22. november 2016

BogForum 2016


Igen i år har jeg været med til BogForum i Bella Centeret. Det er den ultimative bogmesse for alle bogelskere i Danmark og den bliver som altid afholdt den anden weekend i november måned. I år var den fra fredag d. 11 november til søndag d. 13. november.

Mine venner og jeg har efterhånden stablet en hel tradition på benene om lørdagen med at mødes på Hovedbanegården/ved Bella Centeret og gå rundt i små grupper og kigge bøger og købe det som appellerer til vores hjerter plus lave lidt fis og ballade :-)

Jeg er pålagt at have den borholmske gudedrik Sevablødda og små glas med så vi kan få en lille én når benene er tunge efter vores lange vandring mellem alle standende. Vores madmor Irene sørger altid for frokosten som består af mange forskellige slags sandwiches. Dem indtager vi samlet og derefter smutter vi endnu en gang ud mellem bøgerne før vi mødes sidst på eftermiddagen for at tage hjem til den/dem af vennerne som lægger hus til aftensmad og hygge.

I år tillod jeg mig at tage en feriedag og tage til København om fredagen for følges med ham den dejlige og hans yngste søn Lasse. De skulle til deres første landskamp i Parken. Vi fik et par hyggelige timer sammen før jeg smuttede videre til Bella Centeret hvor jeg skulle ordne et par ting.

Det var helt vildt hyggeligt at gå rundt alene og snuse til alle standene for at vælge de bøger ud som jeg ville købe om lørdagen. Der var heller ikke så mange mennesker så det var lidt mere plads til at kunne gå fri rundt uden at støde ind i andre hele tiden.

Det var også fredag at jeg fik signeret mit eksemplar af Katja Berger "De 7 Synder" på Forlaget DreamLitt´s stand. Her holdt hun også et ca. 30 minutters oplæg om bogen og arbejdet med Kane. Plus hun læste op fra et par steder i bogen og fortalte om hvorfor hun lige præcis kunne lide disse.


Nå men tilbage til lørdagen. Den første jeg mødte ved indgangen var min danske ynglings forfatter udi krimi genren Jussi Adler-Olsen. Han stod foran Roses værelse og signerede bøger. Hvis man checkede ind hos Rose på Facebook så fik man et gratis Afdeling Q net. Så som sagt så gjort plus jeg fik købt messens første bog der også blev signeret. Plus der skulle jo også tages fan-billede og gives knus.

Jussi og mig

I år havde BogForum åbnet BørneBogforum for børn og barnlige sjæle. Det er et meget fint tiltag og jeg håber da at det er noget de har tænkt sig at fortsætte med. Her sad Don Rosa og tegnede og signerede bøger. Børnebogsforfattere holdte foredrag, signerede og man kunne købe børnebøger i massevis.


Don Rosa tegner

Jacob Riising, Linda og Per

Sebastian Klein

Jeg havde allerede bestemt mig for at jeg skulle købe Malene Sølvstens bog "Ravnenes Hvisken" da det er en fantastisk god debutbog som forøvrigt også er en triologi. Derfor besøgte vi Forlaget Carlsen´s stand på BørneBogforum hvor vi stødte ind i et par kendte danskere.

Efter besøget på BørneBogforum så gik turen ind til selve det vi var kommet for at se. BogForum ligner sig selv og når man først har fået styr på kortet som næsten ligner sig selv år efter år, så er det ikke særlig svært at finde rundt. Forlagene, dem som er almindelig kendt, ligger faktisk det samme sted år efter år, så de er ikke så svære at finde hvis man ved hvad man leder efter.

Vi vandrede rundt og hyggede os mens der blev kigget bøger, sagt hej til de andre venner i forbifarten som vi mødte i tide og utide. Der blev taget billeder af kendte forfattere, fjollet lidt rundt, vi fik prøvesmagt den bedste gløgg og en mega god budding.


Jeg gik forbi Forlaget Jentas og fik hilst på Belinda Bauer som jeg med lidt sjov fik lukket munden på da hun spurgte om jeg ikke skulle læse afslutningen på hendes historie om byen Shipcott ved ganske enkelt at svare: "Nej".

Belinda Bauer

Herefter gik turen forbi Forlaget Hr. Ferdinand hvor jeg skulle købe de sidste nye bøger af Dolores Redondo "Offergaven" og Linda Castillo "Efter Stormen" som jeg har glædet mig helt vildt til at få fingerende i. Udover det fik jeg en bog med i købet af Fiona Barton: "Enken" plus et meget fint indkøbsnet der nu holder til i min taske.

Jeg havde i boghandlen set en bog der hedder "Kvinder og vin" fra Forlaget Klim og på messen var den på tilbud så den måtte jeg også lige købe og putte ned i tasken til de andre bøger som jeg slæbte rundt på. Har fået bedsteveninden Linda til at købe en også så vi kan læse den sammen og snakke om den. Det glæder jeg mig til.


Hos Harper Collins/Nordic havde de en ganske fantastisk Bacon bog af den norske forfatter Christopher Sjuve "Alt bliver bare bedre med bacon". Jeg har gået og kigget ret meget på den og med hjælp fra min gode ven Spy, så fik Christopher faktisk fanget mig ind så jeg købte bogen og fik den signeret efter en god snak om det at være forfatter og bacon.

Christopher Sjuve

Min gode ven Spy og mig gik forbi Den Gamle By i Århus´s stand og her faldt mit øje på to bøger om julen. Den ene hedder "21 låger plus 1 til jul" og den anden hedder "Julenissens kulturhistorie". De var faktisk rimelige billige og jeg bestemt mig for at købe dem fordi jeg godt kan lide nisser.

Ud over at besøge de forlag jeg købte bøger hos så kiggede jeg selvfølgelig også ind hos alle de andre forlag for at se om der var noget der kunne friste. Men af en eller anden årsag så var det kun de bøger jeg købte som jeg fandt spændende. Plus det jeg havde sparet op til at købe bøger for mere eller mindre var brugt da vi forlod messen. Hvilket er en rigtig god ting :-)




Jeg fik købt Katja Berger "De 7 Syner" til min bedsteveninde Linda i fødselsdagsgave på Forlaget DreamLitt og Katja var så sød at signere den til hende. Har prøvet at sælge bogen til alle vennerne, men det er ikke alle som har købt den endnu. Men det kommer, jeg skal nok få min vilje hehehe.

Som noget af det sidste så besøgte jeg Paperblanks stand og fik en rigtig god snak med en flink mand der hedder Kristian Sondt. Men det skriver jeg om i et indlæg for sig selv.


Efter en fantastisk dag med en masse bog indtryk, vandren frem og tilbage, mødet med kendte ansigter så var vi alle en hel del brugte. Der var simpelthen så mange mennesker til Bogmessen af det var lidt vildt at skulle prøve ikke at gå ind i nogen og hele tiden sig undskyld. 

Vi besluttede os for at nu var tiden (kl.1700) til at tage til Ringsted for at mødes til aftensmad hos Raven og Jeannette der denne gang lagde lejlighed til med dertilhørende 3 retters menu. Det blev drukket rødvin og vi hyggede max hele aftenen og grinede så meget vi alle fik ondt i maven.

Alt i alt en helt vild fantastisk weekend som jeg vil mindes meget meget længe. Glæder mig allerede til næste år og der er sat et fedt kryds i den weekend hvor Bogmessen afholdes så der ikke kan komme andre aftaler i vejen for endnu en super god oplevelse.

Var du til BogForum?
Hvad er dine bedste minder derfra?
Fik du signeret nogle bøger og hvor mange?

Medic out.

Ingen kommentarer: