søndag den 9. oktober 2016

Mormors rosinboller


Tirsdag den 27. september bestemte jeg mig for at overraske ham den dejlige og hans ældste søn med at bage rosinboller. Det er ikke noget jeg har prøvet så meget før, men nu skulle det være. Jeg fandt en nem opskrift og så gik jeg i gang.

Bollerne blev meget vel modtaget. Drengene var faktisk helt vilde med med dem og da vi var færdige med at hygge med varm kakao og boller var der kun to tilbage. Dem fik jeg lov til at spise de næste par dage.

De er utrolige luftige og lette samt krummen er fantastisk. De holder sig virkelig friske og saftige i et par dage i en pose uden problemer.

Det er ikke sidste gang jeg bager efter denne her opskrift for den er bare fantastisk. Hvis jeg skal sige det. Da jeg samlede dejen brugte jeg først en træslev og derefter en dejskraber som er beregnet til at samle dej. Den jeg har er i metal indkapslet i silikone. Mega praktisk og god.


Ingredienser (10-15 stk)

100 g smør (her brugte jeg Thise usaltet smør)
3 dl mælk
25 g gær
50 g sukker (her brugte jeg 50 g honning)
1/2 tsk salt
1 æg
50 g rosiner
ca. 550 g hvedemel

Pensling
1 æg

Pynt (hvis man vil gøre mere ud af dem)
3-4 spsk tesukker

Fremgangsmåde:

Smelt smøret og tilsæt mælken. Hæld blandingen i en skål. Når den er lunken, smuldres gæren og røres ud heri. Tilsæt sukker (honning), salt og æg og bland det sammen. Lad det stå i 12,5 minutter. Tilsæt herefter rosiner og hvedemel, og ælt dejen sammen.

Denne type dej skal kun æltes kort, til den er ensartet. Den må endelig ikke blive for tør. Det var her jeg brugte min praktiske dejskraber til at samle dejen.

Lad dejen hæve ca. 1 time et lunt sted. Ælt dejen i et par minutter (for en bedre krumme). Form 10-15 boller og lad dem efterhæve et lunt sted i 15 minutter.

Pensl med sammenpisket æg og drys eventuelt med tesukker.

Bag bollerne ved 200 grader i ca. 15-20 minutter i ved almindelig ovnvarme.



Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: