mandag den 16. september 2013

Herlufsholm Fantasy Bogmesse

Hogwarts eleverne var på plads igen i år :-)

Efter rundturen med vicerektor så var det tid til at komme ind på messen og den lignede sig selv med et par få ændringer. I Klostergården havde rollespillerne i år fået et lille hjørne hvor man for en 10 krone kunne komme til at kæmpe mod en af dem eller skyde med bue og pil. Det var ret populært hos børnene og vi heppede mere end en gang på et par rollinger der prøvede kræfter med sværd og en voksen mand der prøvede at skræmme livet af dem. Det var hygge og sjovt at se disse her unger lægge al deres kraft i det at få lov til at for sjov at lege med sværd og samtidig prøve at slå ham den store grumme mand til plukfisk.



Udover rollespillerne så var science fiction bog manden igen tilstede med en lille bod, der var en bod der solgte fantasy figurer og andre ting og så var der en bod som solgte brætspil, kortspil og fantasy bøger på engelsk. Vi kiggede boderne igennem og et par steder var der da nogle spændende ting og sager, men jeg holdt igen da jeg ikke lige vidste om jeg virkelig havde brug for det de solgte. Glemmer jo helt at der også i år var servering af pulled pork burger med apple sauce hvis man var sulten. Det var til en rimelig pris for en meget mættende burger. Man kunne også købe andre ting, så som læskedrikke, te, kaffe, vand, kage og sandwiches.




Efter at have snuset rundt og spist en skøn burger så gik turen til Spisesalen og Festsalen hvor selve messen blev afholdt. Vi startede i Spisesalen og kiggede på Forlaget Tellerups stand og jeg fik også hilst på Harald og resten af hans crew. Kiggede lidt på bøgerne, men det der fangede mit blik var Zombie kravlenisserne. De er totalt for fede og efter at have snakket lidt mere med Harald så fik jeg et par ark med hjem som skal hænges op til jul.


Hvis du er til zombier så er disse her helt klart hvad du skal have op til jul.

Det er en gut der hedder Thomas 'Thopmans' som har lavet kravlenisserne og der kommer spritnye zombiekravlenisser som bliver præsenteret på BogForum i Bella Centeret i weekenden 8.-10. november.

Herefter gik jeg over til Forlaget Mellemgaard og kiggede lidt på deres stand. Kom i snak med Anne og fik øje på bogen  Fønixens hjerte af Christina Ramskov. Har set noget i nyhederne med forfatteren om at hun på trods af sin svære ordblindhed har skrevet en bog. Det synes jeg jo er en fantastisk bedrift. Anne har lovet at sende mig et anmelder eksemplar da jeg meget gerne ville læse den og den glæder jeg mig til at modtage. Fik også købt en bog der hedder "Kraftrunen" af Ulrik Jørgensen. Den har med den nordiske mytologi at gøre og det tændte interessen hos mig.

Kilde: Lånt fra forlagets facebookside.

Næste forlag jeg besøgte var Forlaget Facet hvor Sebastian og hans medarbejdere stod parat til en snak. Det første der kommer ud af Sebastians søns mund var "Det er da dig der hedder Ingrid, ikke?" Det er et år siden vi så hinanden sidst og så jeg blev en lille smule overrasket. Men jeg svarede " Øh jo det er det" og så fik vi ellers snakket "Skeletter i skabet" serien som Nicole Boyle Rødtnes har skrevet og som jeg er ret vild med, "Solbarnet" af Kasper Hoff og meget andet. Sebastian gav mig følgende to bøger med hjem til anmeldelse:
"Dødens Ventesal" af Silja Bødker og "Chatsøstre - Wicca Veninder 1" af Nicole Boyle Rødtnes. Dem glæder jeg mig meget til at læse :-)



Næste forlag i Spisesalen var SKRIVEforlaget som jeg mødte første gang på krimimessen i Horsens. Igen var det Michael der stod bag standen sammen med nogle af sine medarbejdere. Han havde bunker af bøger liggende og de var alle samen meget spændende.
Jeg kan jo godt lide at prøve noget nyt og der var en spirende dansk forfatter som lige havde udgivet 2 bøger. Hun hedder Kat L. Lassen og har skrevet "Livets Port del 1 og del 2" Fik dem som anmelder eksemplar og glæder mig til at læse dem.
Udover det så fik jeg en gratis bog som hedder "Lucinda fra stjernerne" skrevet af Marianne Holmen. Det er vist en triologi og den havde forlaget samlet i en bog som man kunne købe på standen med titlen "Visdommens Port".
 Da jeg lidt senere kom forbi standen igen så blev jeg stoppet af en meget sød pige fra Skriveforlaget som spurgte om jeg havde snakket med forfatteren Maria Louise Staffe der har skrevet bøgerne "Blå Engel" og "Hvid Engel". Jeg måtte jo indrømme at det havde jeg ikke og så kom hun og fortalte meget passioneret om sine bøger. Hun vakte faktisk min interesse så meget at jeg lokkede et anmelder eksemplar ud af hendes bog "Blå Engel". Endnu en bog jeg glæder mig til at komme i gang med.


 Maria Louise Staffe med sin bog "Blå Engel"





Det sidste forlag i Spisesalen var Forlaget Carlsen og her kom jeg i snak med en meget sød dame der hedder Lotte Lykke Simonsen. Vi fik snakket Rick Riordan og hans bøger. Specielt "Kane triologien" som er en super fed, men som danskerne åbenbart ikke har taget til sig. Hvilket er meget synd. Jeg fik kigget lidt i Jonathan Stroud "Bartimæus-triologien 0 (4) Salomons Ring". Selv om Lotte havde travlt da jeg kom så havde hun alligevelle tid til at snakke om bøger og jeg fortalte hende om min blog. Glæder mig til at se hvad hun sender til mig af spændende bøger :-) Nå ja så scorede vi også en gratis t-shirt fra Percy Jackson serien.


Da jeg jo var sammen med mine venner så fik jeg ikke hørt nogle af de der interviews der var med diverse forfattere, men det gør heller ikke noget for det var ikke derfor jeg var der.

I festsalen var der et enkelt forlag som havde bøger på display og så måtte du gå ned og købe dem hos Bog og Ide manden der stod bagerst i salen. Det var Forlaget Rosinante & Co som stod der. Ifølge mine venner så var de ikke de mest kundevenlige piger der stod i boden og jeg vil sige at jeg følte mig heller ikke rigtig velkommen. Lidt ærgeligt. Men sådanne er det.

Fik taget et par billeder af Kenneth Bøgh Andersen da han signerede sin nye bog "Julemandens Død"
hos Forlaget Rosinante & Co. Der stod en kødrand af unge mennesker der gerne ville have hans autograf så han havde rigeligt at se til.


Fantask var der med en stor bod og de havde mange mange gode ting som man kunne have købt sig fattig i, men jeg gjorde det ikke. Der var også en anden bod hvor der stod et ældre ægtepar der solgte glosebøger til de engleske Harry Potter bøger. Det var en rigtig god ide til dem som rigtig gerne vil læse bøgerne, men som ikke gider have en ordbog liggende.

Efter vist nok 4 timers bogmesse plus en times rundtur så var alle mand klar til at tage hjem til fællesspisning og hygge hos den i dagens anledning udvalgte person og det var vores alle sammen meget søde Linda der lagde køkken og lejlighed til. Bech lavede sin berømte "Bechs gryde" og vi spiste os stopmætte. "Tante" Irene og "Onkel" Jens havde sørget for pandekager med is til dessert og så kunne der ikke være mere mad i en meget glad mave. Der blev snakket bøger og verdens situationen blev vendt og drejet mens vi drak Cuba Caramel og Cocio og Captain Morgan mm. De sidste forlod det hyggelige selskab kl. 2400 og så var det hjem på hovedet i seng.

En super hyggelig dag i Næstved og vi glæder os alle sammen til næste år. Tusind tak til forlagene for jeres dejlige måde at være på og for alle mine anmelder eksemplarer. Nogen af os ses jo nok i november til BogForum. Jeg ved i hvert fald at vi vil være 10 meget glade mennesker som kommer ind og ser hvad forlagene har på programmet.

Birgitte Gøye, Herluf Trolle og mig i Parken ved Herlufsholm Kostskole

Medic out.

1 kommentar:

Karin sagde ...

Lyder helt fantastisk. SÅ jaloux! :0)